Varen Algemeen

Brandstofverbruik van een motorboot

18 april 2019

Brandstofverbruik van een motorboot

Brandstofverbruik van een motorboot

Eén van de meest gestelde vragen die wij krijgen over het huren van een motorboot is de vraag: ’Hoeveel brandstof verbruikt de boot?’ Deze vraag is van belang, omdat de brandstof meestal niet bij de huurprijs is inbegrepen. Dit is logisch, want brandstof is kostbaar en de verhuurder kan op voorhand natuurlijk niet inschatten hoeveel u zult gaan verbruiken.

Maak voor uzelf eens de simpele vergelijking met een huurauto.

Als u een auto huurt krijgt u hem met een volle tank mee en levert u hem met een volle tank weer in. Het maakt natuurlijk een groot verschil of u in de tussentijd 2000 kilometer gereden heeft met 130 km/u op de snelweg of dat u slechts een paar honderd kilometer gereden heeft op lokale wegen met 50 tot 80 km/u.

Voor een boot geldt dit net zo, echter is het brandstofverbruik zelfs nog iets lastiger in te schatten, omdat het van meerdere factoren afhankelijk is. een aantal daarvan zijn gegeven, maar u heeft zelf ook veel invloed op het brandstofverbruik.

Variabelen voor verbruik

De belangrijkste variabelen op een rij:

  • het motorvermogen
  • het type motor (2-takt of 4-takt)
  • het merk van de motor
  • het type brandstof (benzine of diesel)
  • de vaarsnelheid
  • stroming
  • wind
  • staat van onderhoud van de boot (met name bijv. aanslag op de romp)

Als stelregel voor het verbruik van 4-takt buitenboordmotoren op benzine wordt vaak het volgende gebruikt:

aantal liters per uur op vol vermogen = ⅓ x vermogen

(op 70% van vol vermogen gaat dit verbruik door de helft)

Voor een buitenboordmotor van 100 pk levert dit het volgende geschatte verbruik op:

  • 34 liter per uur op vol vermogen
  • 17 liter per uur op 70% van vol vermogen

Voor 2-takt motoren op benzine is het verbruik meestal vergelijkbaar of zelfs iets lager.

Voor inboard turbo-diesel motoren kunnen we ook een dergelijke stelregel maken:

aantal liters per uur op vol vermogen is ⅕ x vermogen

(op 70% van vol vermogen gaat dit verbruik door de helft)

Voor een 100 pk inboard turbo-diesel motor levert dit dus het volgende geschatte verbruik op:

  • 20 liter per uur op vol vermogen.
  • 10 liter per uur op 70% van vol vermogen.

Gemiddeld genomen verbruikt een inboard turbo-diesel dus 40% minder brandstof als een buitenboord benzinemotor.

brandstofverbruik van een motorboot

Dit blijven slechts schattingen en houdt u er vooral rekening mee dat u zelf grote invloed heeft op het verbruik door uw snelheid te matigen, rekening te houden met wind en (getijde-) stromingen en uw boot en de motor goed te onderhouden.

Heeft u aanvullingen of goede tips om het brandstofverbruik tijdens uw vaarkanties te verminderen, laat ons iets weten in de comments.

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *